Meteen naar inhoud Meteen naar navigatie
Bel ons: 077 3238000

Bel support


Maandag - Vrijdag van 08.00 uur tot 18.00 uur

*Let op: voor bellen naar een vaste lijn wordt het lokale tarief in rekening gebracht. Oproepen vanaf mobiele telefoons kunnen variëren. Neem contact op met uw provider voor meer informatie over de exacte gesprekskosten.

Klantenservice
Prijzen excl. BTW.

Prijzen incl. / excl. BTW


U kunt kiezen of u de prijzen inclusief of exclusief BTW op onze website wilt zien

Papier koopgids

Raadpleeg onderstaande gids om elke keer het juiste papier voor uw behoeften te vinden. In deze gids legt Viking de meest voorkomende en belangrijke functies of specificaties van kantoor- en kopieerpapier uit, zoals het papierformaat, het papiergewicht, de kleur van het papier, de witheidsgraad, enkel- of dubbelzijdig afdrukken en zelfs milieu- en duurzaamheidsclaims

Toepassingsgebieden

Bij het beslissen welk papier u moet kopen, zullen een paar vragen gesteld moeten worden om u het juiste papier te bieden voor uw persoonlijke printbehoeften. Overweeg voordat u het papier invoegt in uw printer, hoe en door wie de informatie zal worden gebruikt.

Persoonlijk gebruik

Dit wordt gebruikt voor:

  • Concepten
  • E-mails
  • Internet afdrukken
  • Notitie
  • Kopieën
  • Formulieren
Interne documenten

Dit wordt gebruikt voor:

  • Rapporten
  • Tabellen
  • Presentaties
  • Memo’s
  • Nieuwsbrieven
  • Contracten
Externe communicatie

Dit wordt gebruikt voor:

  • Presentaties
  • Kleurenafbeeldingen
  • Brochures
  • Catalogi
  • Flyers
  • Foto’s
Ecologische redenen

Dit wordt gebruikt voor:

  • Alle genoemde doeleinden
Smart Choice
Smart Choice papier

Waar voor je geld met onze eigen merken.

Papier specificaties

Bij het kiezen van het meest geschikte papier voor uw afdrukvereisten, zijn verschillende functies belangrijk om te overwegen. Hieronder staan specificaties die u helpen een weloverwogen beslissing te nemen.

Viking lifestyle image

Papier formaat

ISO 216 is een coderingssysteem dat is ontwikkeld voor papier door de Internationale Organisatie voor Standaardisatie (ISO), die internationaal bekend is. De breedte-hoogte verhouding van 1: √2 zorgt ervoor dat dezelfde verhoudingen behouden blijven wanneer ze in tweeën worden gesneden, wat betekent dat de afdrukken gemakkelijk schaalbaar zijn. Elke A-serie code is gelijk aan de helft van de volgende maat groter en het dubbele van de volgende maat kleiner. A3 is bijvoorbeeld zo groot als twee A4 papier naast elkaar, terwijl A4 twee keer zo groot is als A5.

A4 papier is het meest gebruikte papierformaat. Het is het standaardformaat voor de meeste printers en daarom worden de meeste documenten, zoals brieven, facturen, e-mails, rapporten en presentaties afgedrukt op A4 formaat.

We bieden ook het A3 formaat aan bij Viking. Zoals eerder vermeld, is A3 papier dubbel zo groot als A4 en wordt het vaak gezien bij visuele ontwerpen of documenten die grote, complexe tabellen bevatten die meer ruimte vereisen. Vanwege het grotere formaat zijn sommige printers niet geschikt voor A3 papier, dus raadpleeg de handleiding van uw printer voor geschiktheid.

Naast A4 en A3 papier heeft Viking ook A5 en A6 formaat papier in het assortiment. Dit papier wordt meestal gebruikt voor mock-ups, folders of zelfs menu's. Nogmaals, niet alle printers zijn geschikt voor deze formaten.

A0

  • 841 x 1189 mm
  • 33.11 x 46.81 inches

Gebruikt voor: Technische tekeningen, posters

A1

  • 594 x 841 mm
  • 23.39 x 33.11 inches

Gebruikt voor: Flip-overs

A2

  • 420 x 594 mm
  • 16.54 x 23.39 inches

Gebruikt voor: Tekeningen, grote tafels

A3

  • 297 x 420 mm
  • 11.69 x 16.54 inches

Gebruikt voor: Diagrammen, grote tabellen

A4

  • 210 x 297 mm
  • 8.27 x 11.69 inches

Gebruikt voor: Brieven, formulieren, e-mails

A5

  • 148 x 210 mm
  • 5.83 x 8.27 inches

Gebruikt voor: Menukaarten, Brochures

A6

  • 105 x 148 mm
  • 4.13 x 5.83 inches

Gebruikt voor: Brieven, Flyers

A7

  • 74 x 105 mm
  • 2.91 x 4.13 inches

Gebruikt voor: Promotionele materialen

A8

  • 52 x 74 mm
  • 2.05 x 2.91 inches

Gebruikt voor: Visitekaartjes

A9

  • 37 x 52 mm
  • 1.4 x 2.05 inches

Gebruikt voor: Vouchers & Tickets

A10

  • 26 x 37 mm
  • 1.02 x 1.46 inches

Gebruikt voor: Tickets

 

 

Papiergewicht

Wat betekent papiergewicht en waarom is het papiergewicht van kopieer- en printpapier belangrijk in uw zoektocht naar het perfecte product?

Papiergewicht wordt meestal gemeten in gram per vierkante meter (g/m² of gsm) en kan worden gezien als een meting van de papierdichtheid, en dus een kwaliteitsindicator. Dit betekent dat hoe lager de g/m², hoe dunner en lichter het papier. In sommige speciale gevallen kan papier met een lagere g/m² dikker zijn dan papier met een hogere g/m². Dit komt door het gebruik van verschillende vezels. Ons Discovery kopieerpapier van 75 g/m² is bijvoorbeeld dikker dan het meeste papier van 80 g/m² vanwege het verschillende materiaal. In Europa wordt 80 g/m² in het algemeen gebruikt als alledaags kopieerpapier.

GSM

Zie onderstaande tabel voor een algemene handleiding over de vereiste kwaliteit voor verschillende toepassingen. De meeste printers kunnen een papiergewicht tussen 60 en 120 g/m² verwerken, maar we raden u aan dit bij uw printer te controleren omdat het extra moeite kan kosten om dikker papier te printen.

70-75 gsm papier

Geschikt voor dagelijkse printbehoeften, duurzamer omdat er minder middelen nodig zijn voor productie

80 gsm papier

Geschikt voor dagelijkse en zakelijke printbehoeften

90 gsm papier

Biedt kleurenafdrukken van betere kwaliteit, maar is ook geschikt voor algemeen kantoorgebruik

100 gsm papier

Papier van goede kwaliteit voor briefpapier en zakelijke brieven

120 gsm papier

Ook geschikt voor briefpapier en documenten voor presentaties

160-300 gsm papier

Voor gebruik in kunst- en creatieve projecten of voor posters die aan muren worden opgehangen

Viking lifestyle image

Gekleurd papier

Voor de meeste kantoren is wit papier de norm, maar er is ook een grote vraag naar gekleurd papier voor verschillende doeleinden. Bij Viking hebben we een volledig assortiment gekleurd papier op voorraad om aan al uw professionele en persoonlijke behoeften te voldoen. Onze eigen merken bieden zowel A3 als A4 formaten aan, verschillende papiergewichten (80, 120, 160 g/m²) in pastel en felle kleuren.

Waar wordt gekleurd papier voor gebruikt? Gekleurd papier kan een vorm van archivering zijn om verschillende documenttypen te scheiden. E-mails, leveringsbonnen, offertes en facturen zijn bijvoorbeeld ideaal voor een kleurcoderingssysteem. Bovendien kan gekleurd papier worden gebruikt als een vorm van marketing omdat bepaalde kleuren de aandacht trekken van voorbijgangers en daarom een grotere impact hebben. Dergelijke doeleinden omvatten training en promotiemateriaal zoals handleidingen, folders, brochures, rapporten, flyers en posters. Meestal wordt gekleurd papier gebruikt voor uitnodigingen, tabbladen, nieuwsbrieven en menu- of tafelkaarten.

Wist u dat?

Pastelkleurig papier beter is dan helderwit papier voor mensen met leesproblemen zoals dyslexie. De British Dyslexia Association raadt het gebruik aan van zacht gekleurd papier om mensen te helpen afgedrukte documenten beter te begrijpen. Dit is de reden waarom veel scholen crèmekleurig papier gebruiken.

Al het gekleurd papier

Witheid van papier / Kwaliteit

Over het algemeen wordt de mate van witheid van papier gemeten en weergegeven in CIE. Dit nummer is een indicatie voor het witheidsniveau in het papier. Normaliter geldt: hoe hoger het CIE-nummer, hoe witter het papier.

Bij een standaard A3 en A4 vel papier ligt de CIE tussen 145 en 153. Voor uw dagelijkse standaard zwart-wit kantoorbehoeften, dient dit papier gebruikt te worden. Enkele voorbeelden van (intern) gebruik van dit standaard papier zijn e-mails, kopieën, aantekeningen en concepten.

Business papier daarentegen heeft meestal een witheidsgraad tussen 153 en 165 CIE. Dit papier is ideaal voor grote afdruk hoeveelheden, kopiëren en standaard printen in kleur en is geschikt voor alle inkjet- en laserprinters en kopieerapparaten. Omdat dit papier een hogere witheidsgraad heeft, wordt het gezien als een hogere kwaliteit en daarom gebruikt voor belangrijkere (interne) werkwijzen zoals rapporten, nieuwsbrieven, presentaties en contracten.

Het papier van de hoogste kwaliteit wordt over het algemeen premium papier genoemd en heeft een witheidsgraad tussen 167 en 170 CIE. Dit papier wordt gebruikt om indruk te maken tijdens het lezen door het aanbieden van hoogwaardig kwalitatief papier en kleurrijke printresultaten en wordt daarom gebruikt in belangrijke, externe communicatie zoals afgedrukte afbeeldingen, grafische afbeeldingen, presentaties en andere spraakmakende documenten. Bij Viking hebben we een breed assortiment premium papier in meerdere papiergewichten.

Gerecycled printpapier heeft zijn eigen speciale papiersegment, vooral wat betreft het witheidsniveau. Het criterium voor papier om te worden gecategoriseerd als gerecycled papier is dat de pulp waar het papier uit bestaat, is gemaakt van materiaal dat voorheen papier was. Bij Viking hebben we 50% gerecycled papier, wat betekent dat de helft van de pulp vroeger papier was en de andere helft 'nieuwe' pulp is, evenals 100% gerecycled papier. Het witheidsniveau van gerecycled papier kan variëren van een lage witheidsgraad van 55 CIE, ook bekend als gebroken wit, tot een 161 CIE.

Wat moet worden vermeld, is dat papier met een vergelijkbare CIE waarde kan verschillen in waargenomen witheid. Sommige papieren hebben een blauwe schijning, terwijl andere er meer rood uit kunnen zien. Welke van deze twee als witter wordt ervaren, verschilt per persoon, meestal wordt het blauwer ogende vel als meer wit gezien.

Viking lifestyle image

Enkel- of dubbelzijdig afdrukken

Dubbelzijdig afdrukken betekent dat u op beide zijden van het papier afdrukt, hetzij automatisch via een functie op uw printer of door de vellen handmatig om te draaien nadat één pagina is afgedrukt. Deze functionaliteit bespaart papier en is daarom een milieuvriendelijke optie.

Om dubbelzijdig af te drukken, moet uw printer over de ingebouwde functionaliteit beschikken en daarom kunnen niet alle printers dubbelzijdig afdrukken. Net als printers is niet al het papier geschikt voor dubbelzijdig afdrukken. Het wordt aanbevolen om business of premium papier te gebruiken vanwege hun eigenschappen van dikte en opaciteit, om de beste resultaten te garanderen zonder papierstoringen.

Duurzaamheid / Groene claims

Niet alleen papier uit ons ecologische assortiment heeft duurzame claims, maar bijna al het papier dat we in ons assortiment hebben, heeft ten minste één milieuclaim. Dit betekent dat ons everyday, business en premium papier een duurzame oplossing kan zijn. Hieronder volgt een korte beschrijving om u een beter inzicht te geven in wat elke claim omvat.

Media Object visual

Recycled: 

Bevat post-consument en/of pre-consument gerecyclede inhoud. Bevat 100% gerecyclede inhoud (per gewicht).

Bekijk producten met deze claim

Media Object visual

FSC®-gecertificeerd: 

Producten gemaakt van materialen die afkomstig zijn uit gecertificeerd goed beheerde bossen.

De FSC-certificering bevordert een milieuvriendelijk, sociaal voordelig en economisch levensvatbaar beheer van de bossen in de wereld door middel van verificatie van de toeleveringsketen door een derde partij.

Bekijk producten met deze claim

Media Object visual

PEFC-gecertificeerd: 

Producten gemaakt van materialen die afkomstig zijn uit gecertificeerd goed beheerde bossen.

Het PEFC-programma bevordert duurzaam bosbeheer door middel van verificatie door een derde partij van de toeleveringsketen om ervoor te zorgen dat hout en andere bosproducten dan hout worden geproduceerd met inachtneming van ecologische, sociale en ethische normen.

Bekijk producten met deze claim

Media Object visual

EU Eco Label: 

Producten en diensten die gedurende hun hele levenscyclus aan strenge milieu-eisen voldoen: van het winnen van grondstoffen tot productie, distributie en afvalverwerking.

Het EU Ecolabel bevordert de circulaire economie door producenten aan te moedigen minder CO2 uit te stoten en minder afval te produceren tijdens de productie. En het moedigt bedrijven aan om producten te ontwikkelen die duurzaam, gemakkelijk te repareren en recyclebaar zijn.

Bekijk producten met deze claim

Media Object visual

Klimaatneutraal:

Het terugbrengen van de netto CO2-uitstoot naar nul verwijst naar het bereiken van netto nul-koolstofemissies door een gemeten hoeveelheid vrijgekomen koolstof te balanceren met een equivalente hoeveelheid gesekwestreerd of gecompenseerd, of door voldoende koolstofkredieten te kopen om het verschil te maken. Moet door derden gecertificeerd zijn, het label van derden moet beschikbaar zijn voor gebruik.

Bekijk producten met deze claim

Media Object visual

Blue Angel: 

Producten met het Blauwe Engel logo gelden als minder belastend voor het milieu, voldoen aan hoge normen voor de bescherming van de menselijke gezondheid en bevorderen ecologische productinnovaties.

Bekijk producten met deze claim

Media Object visual

Nordic Swan: 

Garandeert dat producten voldoen aan verschillende strenge milieueisen, in alle relevante fasen van de levenscyclus van het product.

De basis van het Nordic Swan Ecolabel wordt gevormd door strenge eisen voor chemicaliën die worden gebruikt in producten en een voortdurende aanscherping van deze eisen voor een duurzame ontwikkeling.

Media Object visual

Rainforest Alliance Certified™:

Producten afkomstig van landbouw- of bosbouwbedrijven die voldoen aan uitgebreide milieunormen en de rechten en het welzijn van werknemers, hun gezinnen en gemeenschappen bevorderen.

Bekijk producten met deze claim

Kwaliteits- of productietype gerelateerde attributen

Media Object visual

ISO9706: 

Garandeert de prestaties van papier op het gebied van documentatie en archiveringsnormen. Het specificeert de vereisten voor permanent papier bedoeld voor documenten gegeven in termen van minimale sterkte gemeten door een scheurtest, minimaal gehalte aan bepaalde stoffen (zoals calciumcarbonaat) die de zuurheid neutraliseert gemeten door de alkalireserve, maximaal gehalte aan gemakkelijk geoxideerd materiaal gemeten door het kappa-aantal, de maximale en minimale pH-waarden van een koud water extract van het papier. Is van toepassing op onbedrukt papier. Is niet van toepassing op karton. Papier dat voldoet aan deze norm kan bewaard worden voor een periode van 200 jaar (archiefstukken).

Media Object visual

TCF & ECF

ECF (Elementary Chlorine Free) en TCF (Totally Chlorine Free) geven aan of een product vervaardigd is van chloorvrij papier en of het papier vervaardigd is van ruwe vezels die ongebleekt of gebleekt zijn zonder schadelijke derivaten.

Papier productie

Viking lifestyle image

De manier voor het maken van papier

In principe wordt papier gemaakt van hout. Boomstammen worden ontschorst en vervolgens vermalen tot vezels. De houtsnippers worden vervolgens gekookt met chemicaliën om de lignine te verwijderen en gereduceerd tot kleinere vezels waarna ze worden gewassen, gebleekt en gedroogd. Hierna is de pulp klaar om te worden omgezet in papier: de houtpulp moet worden verdund met 100 keer zijn gewicht voordat deze vezelvloeistof door de papiermachine wordt geleid.

Het water wordt verwijderd tijdens het draadgedeelte. Daar worden de vezels gespreid en geconsolideerd tot een dunne mat waarna ze door een pers gaan. Dit is waar veel water wordt verwijderd, waardoor het papier in zijn dunne vorm kan worden ontwikkeld. Het gaat door een droog gedeelte voordat het op grote rollen wordt verzameld.

Als laatste worden deze grote rollen omgezet in kleinere rollen en in vellen gesneden.

Printen en papier: mythen en feiten

(Bron: www.twosides.info)

De mythe: Europese bossen krimpen.

Het feit: Tussen 2005 en 2015 groeiden de Europese bossen met 44.000 vierkante kilometer - dat is een gebied groter dan Zwitserland en staat gelijk aan meer dan 1500 voetbalvelden per dag!

De mythe: Aangeplante bossen zijn slecht voor het milieu.

Het feit: Bossen zijn nodig voor de overgang naar een groene economie. Goed beheerde aangeplante bossen verminderen de druk op natuurlijke bossen en kunnen vele andere milieuvoordelen opleveren, zoals:

  • Kan productiever zijn en sneller groeien dan natuurlijke bossen
  • Kan onafhankelijk worden gecertificeerd
  • Kan nieuwe recreatieve voorzieningen bieden
  • Kan aantasting van de bodem en erosie voorkomen
  • Zorgt voor nieuwe leefgebieden en beschutting voor dieren in het wild
  • Bijdragen aan plattelandsontwikkeling

De mythe: Papier is slecht voor het milieu.

Het feit: Papier is een van de weinige echt duurzame producten. Papier is gemaakt van hout, een natuurlijk en hernieuwbaar materiaal. Terwijl jonge bomen groeien, absorberen ze CO2 uit de lucht. Bovendien blijft papier als houtproduct gedurende zijn hele levensduur koolstof opslaan.

De mythe: Papierproductie is een belangrijke oorzaak van de wereldwijde uitstoot van broeikasgassen.

Het feit: Het grootste deel van de gebruikte energie is hernieuwbaar en de koolstofintensiteit is verrassend laag. De papier-, pulp- en printsector is een van de laagste industriële uitstoters van broeikasgassen, goed voor 1% van de wereldwijde uitstoot van broeikasgassen. De CO2-uitstoot van de Europese pulp- en papierindustrie is tussen 2005 en 2013 met 22% afgenomen.

De mythe: Er zou alleen gerecycled papier gebruikt moeten worden.

Het feit: Primaire vezels uit duurzaam beheerde bossen zijn nodig om de papiercyclus te behouden. Zonder nieuwe vezels, van nieuwe bomen, kan de papiercyclus niet worden gehandhaafd. Gerecycleerde vezels worden na verschillende toepassingen afgebroken en de papierindustrie heeft verse vezels uit verantwoord beheerde bossen nodig om de duurzame cyclus in stand te houden.

De mythe: Papier is een verspillend product.

Het feit: Papier is een van de meest gerecyclede producten ter wereld. Het Europese recycling percentage voor papier was 72% in 2014 - dat komt neer op 2 ton papier dat elke seconde wordt gerecycled!

De mythe: Elektronische communicatie is milieuvriendelijker dan op papier gebaseerde communicatie.

Het feit: Elektronische communicatie heeft ook gevolgen voor het milieu. Elk jaar genereert de elektronische industrie - een van 's werelds grootste en snelst groeiende - tot 41 miljoen ton e-afval van goederen zoals computers en smartphones.

De mythe: Digitale communicatie is het meeste geliefde communicatiemiddel.

Het feit: Veel consumenten hechten nog steeds waarde aan communicatie op papier. 84% van de mensen gelooft dat ze informatie veel beter begrijpen en kunnen bewaren of gebruiken wanneer ze afdrukken op papier lezen. En 60% van de burgers zou niet kiezen voor een bedrijf dat geen papieren factuur aanbiedt.

De mythe: Verpakking is verspilling en onnodig.

Het feit: Papieren verpakkingen beschermen goederen, verminderen afval en zijn recyclebaar.

Klantenservice & Feedback

Klantenservice

Klik hier voor hulp bij onderwerpen zoals mijn account, bestellen en levering. Of bel naar: 077 323 80 00

Live Chat

Werkdagen 09.00 - 17.00 u.

Deel uw feedback met ons

Vertel ons hoe we het doen, we stellen uw mening zeer op prijs.