Lees hier ons artikel met vijf tips over ontstressen

Het is normaal om van tijd tot tijd werkdruk te ervaren. Voor sommigen is deze werkdruk fijn omdat het ze motiveert werk af te krijgen. Volgens Hoogleraar stressbiologie Ron de Kloet is stress zelfs nodig om ons veilig te houden. Maar wanneer is werkdruk ongezond en stressvol?

Volgens Arboportaal is dat wanneer: de balans tussen de werkbelasting en de belastbaarheid van de werknemer verstoord raakt.

Wist je dat 1 op de 3 werknemers in Nederland werkdruk ervaart? 1 op de 7 Nederlanders heeft een burn-out (opgebrand wegens langdurige stress). En dat kost de samenleving jaarlijks 1.8 miljard euro

Reden genoeg denken wij om je een paar handvatten aan te bieden die je kunnen helpen je stressniveau te verlagen tijdens je werk. Iedereen kan deze tips gebruiken ongeacht van het soort werk dat je doet of waar je werkt.



4-7-8 ademhalingstechniek – Het beste aan deze oefeningis dat het geen cent kost en je kan het overal toepassen.

  • Adem uit door je mond en maak een ‘woesj’ geluid terwijl je je lippen tuit en laat je buikspieren ontspannen.
  • Terwijl je tot 4 telt in je hoofd haal je adem door je neus (dus met je mond dicht).
  • Hou je adem 7 seconden vast.
  • Adem uit door je mond en maak weer het ‘woesj’ geluid terwijl je nu tot 8 in je hoofd telt.
  • Herhaal deze cyclus 4 keer.

Deze techniek wordt ‘Relaxing breath’ genoemd. Het wordt gezien als één van de meest nuttige oefeningen om nervositeit en andere interne spanningen te verlagen. Het is ook gelinkt aan gereduceerde wil om te eten en beter slapen.



MediteerMeditatie is een eeuwenoude relaxatie methode die bewezen goed is voor de druk die we in ons dagelijkse leven kunnen voelen. Het is aanbevolen door bekende mensen als de Dalai Lama, Oprah Winfrey en Paul McCartney.

Het is wetenschappelijk bewezen dat meditatie stress, nervositeit en bestaande medische klachten kan verlagen. En tegelijkertijd je gedachtes kan verhelderen je concentratievermogen kan vergroten waardoor je algehele performance en creativiteit verbeterd wordt.

Hoe?

Zoek een rustige plek uit om te mediteren. Zorg dat niemand je er kan storen. Het helpt trouwens ook als je bureau opgeruimd is. De organisatie van je bureau is heel erg van belang als je een kalme en stressvrije werkomgeving wilt creëren.



Ga 10 minuten wandelen – Soms kan achter je bureau zitten erger voor je zijn dan je je realiseert. Een studie van Stanford University laat zien dat lopen creativiteit stimuleert en dat sporten op de lange termijn cognitieve functies kan helpen. Dus als je vast zit achter je bureau, ga dan naar buiten om wat frisse lucht te halen. Het doet wonderen voor je gemoedstoestand en je productiviteit!



Luister naar muziek – Muziek is een bewezen stressmanagement tool. Het heeft een unieke directe link met je emoties. Luisteren naar muziek die je laat ontspannen heeft impact op psycho-biologische stresssystemen in je hersenen. Dit kan symptomen van nervositeit en stress verminderen.

Klassieke muziek in het bijzonder heeft bevorderend effect op psycho-biologische functies zoals het afzwakken van je hartslag, verlagen van bloedruk en het verlagen van stresshormoon niveaus.



Zorg goed voor jezelf – Zorg dat je genoeg slaap krijgt, regelmatig beweegt en een gebalanceerd dieet eet.

We slapen 1/3 van ons leven! Slaap is daarom even belangrijk voor ons lichaam als het drinken van water. Daarom wordt het aangeraden om 7-9 uur per dag te slapen. Zo blijven onze hersenen in tiptop conditie en ons lichaam kan tijdens slaap regenereren.

Regelmatig bewegen is goed om je fitness op peil te houden, gewichtstoename tegen te gaan en je immuunsysteem een boost te geven. Maar velen weten niet dat het ook goed is voor je mentale gezondheid. Onderzoek heeft aangetoond dat regelmatig sporten/bewegen een positieve, maar weinig gebruikte behandeling is voor milde tot matige klachten van stress en depressiviteit. Tijdens het sporten laten hersenen endorfine los. En endorfine heeft een kalmerend effect. Daarnaast wordt er ook analgetica geproduceerd die de perceptie van pijn onderdrukken.

Het eten van een gebalanceerd dieet geeft je lichaam en hersenen wat ze nodig hebben om optimaal te functioneren. De term “je bent wat je eet” is heel correct. Er is meer en meer bewijs dat het dieet van een persoon zijn/haar gemoedstoestand kan beïnvloeden. Recent onderzoek laat zien dat veranderingen van dieet ook verandering teweeg kan brengen in de hersenen en dit kan dan weer het gedrag van een persoon veranderen.


Conclusie

Het maken van grote veranderingen in je leven kan overweldigend zijn. Maar het is de kunst om over een langere periode langzaamaan kleine veranderingen te maken. Op de lange termijn kan dit een zeer groot positief effect hebben op je fysiologische en mentale gemoedstoestand. Mentale gezondheidsexpert, Natascha Tracy van Bipolar Burble, denkt dat het van groot belang is om altijd eerst aan jezelf te denken. “Als iemand mentale problemen heeft, dan zal stress deze alleen maar erger maken. Daarom is het van uiterst belang om stress te vermijden of verminderen. Het is belangrijk te achterhalen wat je stressvol vindt op je werk en om oplossingen te vinden om dit probleem te reduceren. Wellicht dat je samen met management een manier vindt om overwerken in te perken en de verwachtingen van je baan helder te maken.

Als de stress van je werk alles dreigt over te nemen, vergeet dan niet dat alhoewel werk belangrijk is, het niet is wie je bent. Jij als persoon bent belangrijker dan een 9-tot-5 baan. Haal diep adem en probeer objectief naar de situatie te kijken en ga dan verder. Jij staat boven je baan. Je baan maakt jou niet.